Wanneer heb ik een taxatierapport nodig?

Waar we in onze eerdere blog al schreven over het verschil tussen een (gratis) waardebepaling en een taxatie, nemen we je deze keer graag mee in de vele verschillende redenen voor het aanvragen van een taxatierapport. Ook vertellen we je meer over de verschillende soorten taxaties en de inhoud van een taxatierapport. Want wanneer is zo’n rapport nou echt nodig? En waar moet een volledig taxatierapport eigenlijk aan voldoen?

Redenen voor een taxatierapport
Eerst nog even terug naar de basis: een taxatie is een berekening van een gevalideerde makelaar-taxateur waarin de waarde van jouw (nieuwe) woning wordt vastgelegd in een taxatierapport. Een taxatierapport heb je nodig wanneer jij je in één van deze situaties herkent:

  • Je wilt een nieuwe woning kopen;
  • Je wilt jouw eigen huis verkopen;
  • Je wilt jouw hypotheek of (opstal)verzekering af- of oversluiten;
  • Je wilt jouw hypotheek verhogen voor bijvoorbeeld een verbouwing;
  • Je gaat scheiden en wil samen met jouw partner jullie bezittingen en vermogen verdelen;
  • Er is iemand uit jouw omgeving overleden en je wilt zijn of haar vermogen vaststellen;
  • Je wilt weten hoeveel jouw bezittingen waard zijn voor de Belastingaangifte;
  • Je wilt de herbouwwaarde van jouw woning weten;
  • Je hebt een bezwaar aangetekend tegen de WOZ-waarde van jouw woning.

Soorten taxaties
Wanneer je een taxatierapport aanvraagt is het belangrijk om te benoemen voor welk van bovenstaande redenen en of je een gevalideerde of ongevalideerde taxatie nodig hebt. Een gevalideerde taxatie is in de meeste gevallen verplicht als je een nieuwe hypotheek wilt aanvragen of jouw huidige hypotheek wilt verhogen. Een ongevalideerde taxatie wordt gebruikt voor het aanvragen van woningverzekeringen en kun je ook gebruiken wanneer je bezwaar wilt aantekenen tegen de WOZ-waarde van jouw woning.

Inhoud van een taxatierapport
Om een taxatierapport uit te kunnen werken komen wij als NRVT-geregistreeerd makelaar-taxateur graag bij jouw (nieuwe) woning langs om zowel de binnen als buitenkant te kunnen beoordelen. De inhoud en oppervlakte van het perceel en de woning, maar ook de functionele indeling, de kwaliteit van de constructie en gebruikte materialen, isolatie en energiezuinigheid(label), ligging, locatie en referenties van vergelijkbare huizen worden door ons in het taxatierapport opgenomen. Daarnaast zijn wij verplicht om contact op te nemen met de gemeente om informatie over het bestemmingsplan en de bodemgesteldheid op te vragen.

Nadat wij alle informatie hebben verzameld, werken we het taxatierapport voor je uit. Daarin omschrijven we de (onderhoudsstatus van de) woning en omgeving, komen publieke aspecten zoals de afstand tot verschillende voorzieningen aan bod en onderbouwen we ons waardeoordeel.

Kosten en geldigheid taxatie
Voor een gevalideerd taxatierapport vragen makelaar-taxateurs gemiddeld tussen de € 450,- en € 500,-. De kosten voor een taxatierapport verschillen per taxateur, al werken de meeste taxateurs met een vast tarief. Het kan echter wel zo zijn dat kosten voor het opvragen van informatie bij de gemeente of het Kadaster, administratie- of validatiekosten en de BTW niet binnen deze prijs zijn opgenomen. De geldigheid van de taxatie is daarbij afhankelijk van de regels van jouw geldverstrekker. We adviseren je daarom van te voren te onderzoeken welke regels bij de door jou uitgekozen geldverstrekker gelden.  

Start op tijd!
Afsluitend geven we je nog graag de tip om niet te lang te wachten met het aanvragen van een taxatie. Hypotheekverstrekkers hebben de afgelopen maanden in een korte tijd veel meer werk gekregen, omdat het aantal hypotheekaanvragen enorm is gestegen. Gemiddeld duurt het uitwerken van een taxatierapport ongeveer 48-uur nadat jij ons hebt ingeschakeld. Houd hier dus rekening mee!

Heb je in de tussentijd vragen of wil je een taxatie door ons laten uitvoeren? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!